Waarom laten zoveel zzp’ers na een aanrijding de vergoeding lopen waarop ze recht hebben?

Gerben-Jan Renema

In 2018 waren er 430.000 verkeersongevallen waarbij 724.000 motorvoertuigen waren betrokken. Bij slechts 63.000 van deze gevallen werd een belangenbehartiger ingeschakeld om een vergoeding te krijgen voor kosten die het gevolg waren van het ongeluk. Dat is nog geen 20% van het aantal mensen dat waarschijnlijk recht heeft op een compensatie. Best bijzonder in een land waar meeste inwoners geen seconde aarzelen om € 600 te claimen als hun vliegtuig niet op tijd vertrekt.

Waarom zo weinig mensen proberen om de kosten na een aanrijding vergoed te krijgen? Eenvoudig: ze weten niet dat dit kan. Het gros van de zzp’ers weet bijvoorbeeld niet dat je verloren arbeidstijd en bijkomende kosten altijd kunt claimen.

Het spreekt voor zich dat verzekeraars je hier niet zomaar op wijzen, maar ook belangenbehartigers doen dit niet snel. Dit omdat de baten voor hen niet opwegen tegen de kosten van juristen, die vaak meer dan € 200 per uur vragen voor hun dienstverlening.

Geen Amerikaanse toestanden

Bij de meeste kleinere ongevallen is er gelukkig geen fysiek letsel. Maar als een zzp'er het slachtoffer is, is er wel bijna altijd sprake van schade door verlies aan arbeidstijd en andere immateriële schade, zoals stress en ongemak. Nu hoeven we hier geen toestanden als in Amerika, waar miljoenenclaims voor schade na een ongeval schering en inslag zijn, maar waarom is het bij ons zo dat de ondernemer opdraait voor het verlies aan werkdagen na een aanrijding?

Gevolgrecht vindt dat ondernemers die aangereden worden, niet ook nog eens moeten opdraaien voor de financiële schade. Volgens ons hoort de rekening te gaan naar de verzekeraar van degene die het ongeluk heeft veroorzaakt. Welbeschouwd is daar ook helemaal niets vreemds aan. De verzekeraar ontvangt hier namelijk keurig elke maand premie voor. Daarom helpen wij ondernemers die te maken hebben met een ongeluk buiten hun schuld, om de schade te verhalen op de verzekeraar van de veroorzaker.

Indienen claim is kosteloos

Door het proces voor het indienen van claims grotendeels te digitaliseren, doen wij dit snel een eenvoudig. Het indienen van een claim is kosteloos, omdat ook wij betaald worden door de verzekeraar van degene die het ongeluk veroorzaakt heeft. Ben jij ook aangereden? Meld je dan hier aan om gebruik te maken van de dienstverlening van Gevolgrecht.

Handige downloads

Whitepaper Wet DBA (Tentoo)
Whitepaper

Whitepaper Wet DBA (Tentoo)

Weging Standaard Vragenlijst Opdrachtgevers Beoordelingarbeidsrelatie.Nl
Vragenlijst

Weging standaard vragenlijst opdrachtgevers beoordelingarbeidsrelatie.nl

Juridische Service Pagina

Juridische service

Heb je twijfels of een vraag over een overeenkomst, modelcontract of heb je een geschil? Heb je een juridisch probleem? Neem dan snel contact op het de juridische helpdesk van Het Ondernemerscollectief: daar kun je terecht als je een vraag hebt of advies wilt.

Gerben Jan Renema

Gerben-Jan Renema

Gerben-Jan Renema, 25 jaar, werkt sinds begin 2020 voor Gevolgrecht Nederland als hoofd operations. In die functie is hij verantwoordelijk voor een soepel en effectief verloop van de bedrijfsprocessen. 'Ik zorg ervoor dat onze klanten goed bediend worden en zo veel mogelijk krijgen waar zij recht op hebben.'